14 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2022
Επικίνδυνη οδήγηση, οδήγηση στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης και υπέρβαση ορίου ταχύτητας: οι τελευταίες τροποποιήσεις του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα

 

I. Το τυποποιημένο έγκλημα της επικίνδυνης οδήγησης (Άρθρο 290Α ΠΚ)

1. Όποιος κατά τη συγκοινωνία στους δρόμους ή στις πλατείες: α) οδηγεί όχημα μολονότι δεν είναι σε θέση να το πράξει με ασφάλεια εξαιτίας της κατανάλωσης οινοπνεύματος ή χρήσης ναρκωτικών ουσιών ή λόγω σωματικής ή πνευματικής εξάντλησης ή β) οδηγεί όχημα σε εθνικές ή περιφερειακές οδούς αντίστροφα στο ρεύμα της εκάστοτε κατεύθυνσης ή σε πεζοδρόμους, πεζοδρόμια ή πλατείες, ή οδηγεί όχημα που είναι τεχνικά ανασφαλές ή με ανασφαλή τρόπο φορτωμένο ή προβαίνει κατά την οδήγηση σε επικίνδυνους ελιγμούς ή μετέχει σε αυτοσχέδιους αγώνες, ή γ) οδηγεί όχημα ι) σε αυτοκινητόδρομο ή σε οδό ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά τουλάχιστον 60 χλμ. ανά ώρα και αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο κατά τουλάχιστον 30 χλμ. ανά ώρα, ιι) εντός κατοικημένης περιοχής ή σε άλλο οδικό δίκτυο με ταχύτητα που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά τουλάχιστον 40 χλμ. ανά ώρα και αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο κατά τουλάχιστον 20 χλμ. ανά ώρα, ή δ) οδηγεί όχημα στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.) εκτός των περιπτώσεων αποκλειστικού προορισμού της, τιμωρείται, αν δεν προβλέπονται

βαρύτερες κυρώσεις σε άλλες διατάξεις:


αα) με φυλάκιση έως τρία (3) έτη αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα,


ββ) με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο,


γγ) με κάθειρξη έως δέκα (10) έτη αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις,


δδ) με κάθειρξη τουλάχιστον δέκα (10) ετών αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο άλλου.
Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.


2. Όποιος στις περιπτώσεις της προηγούμενης παραγράφου οδηγεί επικίνδυνα από αμέλεια και από την πράξη του αυτή μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος για ξένα πράγματα ή κίνδυνος για άνθρωπο, τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο (2) έτη ή χρηματική ποινή.».

 

Ειδικότερα, η επικίνδυνη οδήγηση στο Άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα (ΠΚ) είναι τυποποιημένη στον νόμο ως έγκλημα και συγκεκριμένα καταστρωμένη με την μορφή του κοινώς επικίνδυνου εγκλήματος με στόχο την αυξημένη πρόληψη των αυτοκινητιστικών ατυχημάτων. Η επικίνδυνη οδήγηση αποτελεί καθημερινό φαινόμενο με συνέπεια την πληθώρα τροχαίων ατυχημάτων με τραυματίες και νεκρούς. Βασική αιτία της επικίνδυνης οδήγησης αποτελεί η έλλειψη κυκλοφοριακής συνείδησης στους οδηγούς. Πρόσφατα, ετέθη στην διαβούλευση (από 1η Νοεμβρίου – 15η Νοεμβρίου 2022) η τροποποίηση του Άρθρου 290Α ΠΚ με την προσθήκη τρίτου και τέταρτου εδαφίου στον ελληνικό Ποινικό Κώδικα για την αυξημένη προστασία των πολιτών από τα αυτοκινητιστικά ατυχήματα.

 

ΙI.Ανάλυση των κοινώς επικίνδυνων εγκλημάτων, όπως είναι και το έγκλημα της επικίνδυνης οδήγησης  (άρ. 290Α ΠΚ)

Χαρακτηριστικό των κοινώς επικίνδυνων εγκλημάτων είναι η κατηγοριοποίησή τους σε εγκλήματα διακινδύνευσης. Μάλιστα, η δομή τους στο 13ο Κεφάλαιο του Ποινικού Κώδικα (Κοινώς Επικίνδυνα Εγκλήματα) συγκεντρώνει κατά πλειοψηφία τα στοιχεία των εγκλημάτων απόπειρας πρόκλησης κινδύνου (ή εγκλήματα αφηρημένα-συγκεκριμένης διακινδύνευσης). Δηλαδή, απαιτείται η πραγμάτωση αιτιακών όρων πέραν από αυτόν (ενν. τον αιτιακό όρο) που δρομολόγησε την αιτιώδη διαδρομή, οι οποίοι σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση καθιστούν δυνατή ανά πάσα στιγμή είτε την είσοδο του εννόμου αγαθού στην εστία του κινδύνου, είτε την επέκταση της ίδιας προς αυτό[1]. Πρέπει να σημειωθεί πως ο κίνδυνος δεν χρειάζεται να έχει προκύψει (όπως συμβαίνει στα εγκλήματα συγκεκριμένης διακινδύνευσης) αλλά αρκεί η δυνατότητα της τυποποιημένης στον νόμο συμπεριφοράς σχετικά με την πρόκληση του κινδύνου (άρα, πρόκειται για ένα στοιχείο της αντικειμενικής υπόστασης του εγκλήματος). Ένα πρώτο συμπέρασμα που μπορεί να εξαχθεί είναι η βούληση του ποινικού νομοθέτη να μεταφέρει το αξιόποινο σ’ ένα χρονικά πρωθύστερο σημείο, ήδη με την περάτωση του εγκλήματος (όσον αφορά τα κοινώς επικίνδυνα εγκλήματα) χωρίς να χρειάζεται καν να έχει προκληθεί ο κίνδυνος, αρκεί ως δυνάμενος να προκύψει.

 

 

III. Ανάλυση του Άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα

  1. Με τις πρόσφατες τροποποιήσεις του ΠΚ πρόκειται να τεθεί ως στοιχείο αντικειμενικής υπόστασης του εγκλήματος η οδήγηση οχήματος σε αυτοκινητόδρομο ή σε οδό ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά τουλάχιστον 60 χλμ. ανά ώρα και αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο κατά τουλάχιστον 30 χλμ. ανά ώρα ενώ εντός κατοικημένης περιοχής ή σ’ άλλο οδικό δίκτυο η υπέρβαση του επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας μειώνεται σε τουλάχιστον 40 χλμ. και 20 χλμ. ανά ώρα αντίστοιχα. Βέβαια, η αντικειμενική υπόσταση του εγκλήματος δεν τελειώνει εδώ αλλά θα πρέπει από την πράξη να μπορεί να προκύψει κίνδυνος σε ξένα πράγματα ή κίνδυνος σε άνθρωπο. Η υποκειμενική υπόσταση του εγκλήματος θα πρέπει να επικαλύπτει την αντικειμενική υπόσταση στο σύνολο της. Δηλαδή, από την συνδυασμένη εφαρμογή των Άρθρων 18 και 26 ΠΚ, αρκεί δόλος οποιοδήποτε βαθμού (ενν. ότι αρκεί και ενδεχόμενος δόλος). Προσοχή όμως στο εξής σημείο: Αν δεν υπάρχει δόλος σ’ ένα από τα στοιχεία της αντικειμενικής υπόστασης αλλά αμέλεια τότε δεν νοείται η εφαρμογή της παρ. 1 του Άρθρου 290Α ΠΚ αλλά της παρ. 2 του Άρθρου 290Α ΠΚ όπου και τυποποιείται αυτοτελώς τούτο το έγκλημα όταν τελείται από αμέλεια.

 

  1. Τέλος, το τέταρτο εδάφιο προβλέπει ως αντικειμενικό στοιχείο του εγκλήματος την οδήγηση οχήματος σε λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.). Σημειωτέον, πως η οδήγηση στην λωρίδα έκτακτης ανάγκης απαγορεύεται σε όλα τα οχήματα. Επιτρέπεται μόνον στα οχήματα επείγουσας ανάγκης, δηλαδή το ΕΚΑΒ, την Πυροσβεστική και την Τροχαία καθώς και στα ειδικά οχήματα οδικής ασφάλειας και συντήρησης των αυτοκινητοδρόμων και οδών ταχείας κυκλοφορίας. Η στάση στην λωρίδα έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να γίνεται αποκλειστικά και μόνο σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Όπως αναφέρθηκε και αμέσως παραπάνω η αντικειμενική υπόσταση του εγκλήματος δεν τελειώνει εδώ αλλά θα πρέπει από την πράξη να μπορεί να προκύψει κίνδυνος σε ξένα πράγματα ή κίνδυνος σε άνθρωπο. Τέλος, η υποκειμενική υπόσταση του εγκλήματος αναζητάται και εντοπίζεται με τον ίδιο τρόπο όπως περιγράφηκε αμέσως παραπάνω.

 

IV. Επίλογος

Η διαβούλευση για την τροποποίηση του Άρθρου 290Α ΠΚ παρουσιάζεται ιδιαίτερα αυστηρή και προβληματική. Δεν πρέπει να λησμονείται πως το ποινικό δίκαιο πρέπει να λειτουργεί ως έσχατο καταφύγιο για την τιμώρηση αντικοινωνικών συμπεριφορών. Ήδη σε διοικητικό επίπεδο με το Άρθρο 103 ΚΟΚ το θέμα της επικίνδυνης οδήγησης αντιμετωπίζεται με την επιβολή διοικητικών προστίμων αλλά και αφαίρεση της άδειας οδήγησης.Δεν αποτελεί πάντα βέλτιστη λύση η τυποποίησης μιας πράξης ως εγκλήματος για την επίλυση του προβλήματος. Ο ποινικός νομοθέτης θα πρέπει να λαμβάνει υπόψιν και την ανθρώπινη συμπεριφορά σε καθημερινή βάση και να την αξιολογεί. Όλοι μας, μια φόρα στην ζωή μας θα πιάσαμε τον εαυτό μας να πράττει κάτι αντίστοιχο. Δεν είναι δυνατόν να είμαστε όλοι εγκληματίες!

 

Υστερόγραφο: Η παρούσα και συμπερασματική σκέψη λαμβάνει υπόψιν και την ίδια φύση του εγκλήματος ως κοινώς επικίνδυνου και την τιμώρηση του δράστη σ’ ένα χρονικά πρωθύστερο σημείο που ακόμα δεν έχει προκύψει ο κίνδυνος αφού λάβουμε υπόψιν και την αρχή της αναλογικότητας, η οποία απορρέει από το Άρθρο 25 του Συντάγματος.  

 

Για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με αυτοκινητιστικά ατυχήματα μπορείτε να επικοινωνήσετε με τη Δικηγορική Εταιρία NEWLAW τηλεφωνικά στο  2310 551 501 ή μέσω email στο newlaw @ newlaw.gr.

 

[1] Βλ. αναλυτικά Μ. Καϊάφα-Γκμπάντι, Κοινώς Επικίνδυνα Εγκλήματα, , (Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Σάκκουλας 2004), γ’ έκδοση, σ. 69 επ.

 

φωτογραφία: Floris - Pixabay

Επικίνδυνη οδήγηση, οδήγηση στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης και υπέρβαση ορίου ταχύτητας: οι τελευταίες τροποποιήσεις του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα

 

I. Το τυποποιημένο έγκλημα της επικίνδυνης οδήγησης (Άρθρο 290Α ΠΚ)

1. Όποιος κατά τη συγκοινωνία στους δρόμους ή στις πλατείες: α) οδηγεί όχημα μολονότι δεν είναι σε θέση να το πράξει με ασφάλεια εξαιτίας της κατανάλωσης οινοπνεύματος ή χρήσης ναρκωτικών ουσιών ή λόγω σωματικής ή πνευματικής εξάντλησης ή β) οδηγεί όχημα σε εθνικές ή περιφερειακές οδούς αντίστροφα στο ρεύμα της εκάστοτε κατεύθυνσης ή σε πεζοδρόμους, πεζοδρόμια ή πλατείες, ή οδηγεί όχημα που είναι τεχνικά ανασφαλές ή με ανασφαλή τρόπο φορτωμένο ή προβαίνει κατά την οδήγηση σε επικίνδυνους ελιγμούς ή μετέχει σε αυτοσχέδιους αγώνες, ή γ) οδηγεί όχημα ι) σε αυτοκινητόδρομο ή σε οδό ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά τουλάχιστον 60 χλμ. ανά ώρα και αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο κατά τουλάχιστον 30 χλμ. ανά ώρα, ιι) εντός κατοικημένης περιοχής ή σε άλλο οδικό δίκτυο με ταχύτητα που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά τουλάχιστον 40 χλμ. ανά ώρα και αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο κατά τουλάχιστον 20 χλμ. ανά ώρα, ή δ) οδηγεί όχημα στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.) εκτός των περιπτώσεων αποκλειστικού προορισμού της, τιμωρείται, αν δεν προβλέπονται

βαρύτερες κυρώσεις σε άλλες διατάξεις:


αα) με φυλάκιση έως τρία (3) έτη αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα,


ββ) με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο,


γγ) με κάθειρξη έως δέκα (10) έτη αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις,


δδ) με κάθειρξη τουλάχιστον δέκα (10) ετών αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο άλλου.
Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.


2. Όποιος στις περιπτώσεις της προηγούμενης παραγράφου οδηγεί επικίνδυνα από αμέλεια και από την πράξη του αυτή μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος για ξένα πράγματα ή κίνδυνος για άνθρωπο, τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο (2) έτη ή χρηματική ποινή.».

 

Ειδικότερα, η επικίνδυνη οδήγηση στο Άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα (ΠΚ) είναι τυποποιημένη στον νόμο ως έγκλημα και συγκεκριμένα καταστρωμένη με την μορφή του κοινώς επικίνδυνου εγκλήματος με στόχο την αυξημένη πρόληψη των αυτοκινητιστικών ατυχημάτων. Η επικίνδυνη οδήγηση αποτελεί καθημερινό φαινόμενο με συνέπεια την πληθώρα τροχαίων ατυχημάτων με τραυματίες και νεκρούς. Βασική αιτία της επικίνδυνης οδήγησης αποτελεί η έλλειψη κυκλοφοριακής συνείδησης στους οδηγούς. Πρόσφατα, ετέθη στην διαβούλευση (από 1η Νοεμβρίου – 15η Νοεμβρίου 2022) η τροποποίηση του Άρθρου 290Α ΠΚ με την προσθήκη τρίτου και τέταρτου εδαφίου στον ελληνικό Ποινικό Κώδικα για την αυξημένη προστασία των πολιτών από τα αυτοκινητιστικά ατυχήματα.

 

ΙI.Ανάλυση των κοινώς επικίνδυνων εγκλημάτων, όπως είναι και το έγκλημα της επικίνδυνης οδήγησης  (άρ. 290Α ΠΚ)

Χαρακτηριστικό των κοινώς επικίνδυνων εγκλημάτων είναι η κατηγοριοποίησή τους σε εγκλήματα διακινδύνευσης. Μάλιστα, η δομή τους στο 13ο Κεφάλαιο του Ποινικού Κώδικα (Κοινώς Επικίνδυνα Εγκλήματα) συγκεντρώνει κατά πλειοψηφία τα στοιχεία των εγκλημάτων απόπειρας πρόκλησης κινδύνου (ή εγκλήματα αφηρημένα-συγκεκριμένης διακινδύνευσης). Δηλαδή, απαιτείται η πραγμάτωση αιτιακών όρων πέραν από αυτόν (ενν. τον αιτιακό όρο) που δρομολόγησε την αιτιώδη διαδρομή, οι οποίοι σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση καθιστούν δυνατή ανά πάσα στιγμή είτε την είσοδο του εννόμου αγαθού στην εστία του κινδύνου, είτε την επέκταση της ίδιας προς αυτό[1]. Πρέπει να σημειωθεί πως ο κίνδυνος δεν χρειάζεται να έχει προκύψει (όπως συμβαίνει στα εγκλήματα συγκεκριμένης διακινδύνευσης) αλλά αρκεί η δυνατότητα της τυποποιημένης στον νόμο συμπεριφοράς σχετικά με την πρόκληση του κινδύνου (άρα, πρόκειται για ένα στοιχείο της αντικειμενικής υπόστασης του εγκλήματος). Ένα πρώτο συμπέρασμα που μπορεί να εξαχθεί είναι η βούληση του ποινικού νομοθέτη να μεταφέρει το αξιόποινο σ’ ένα χρονικά πρωθύστερο σημείο, ήδη με την περάτωση του εγκλήματος (όσον αφορά τα κοινώς επικίνδυνα εγκλήματα) χωρίς να χρειάζεται καν να έχει προκληθεί ο κίνδυνος, αρκεί ως δυνάμενος να προκύψει.

 

 

III. Ανάλυση του Άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα

  1. Με τις πρόσφατες τροποποιήσεις του ΠΚ πρόκειται να τεθεί ως στοιχείο αντικειμενικής υπόστασης του εγκλήματος η οδήγηση οχήματος σε αυτοκινητόδρομο ή σε οδό ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά τουλάχιστον 60 χλμ. ανά ώρα και αν πρόκειται για λεωφορείο ή φορτηγό αυτοκίνητο κατά τουλάχιστον 30 χλμ. ανά ώρα ενώ εντός κατοικημένης περιοχής ή σ’ άλλο οδικό δίκτυο η υπέρβαση του επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας μειώνεται σε τουλάχιστον 40 χλμ. και 20 χλμ. ανά ώρα αντίστοιχα. Βέβαια, η αντικειμενική υπόσταση του εγκλήματος δεν τελειώνει εδώ αλλά θα πρέπει από την πράξη να μπορεί να προκύψει κίνδυνος σε ξένα πράγματα ή κίνδυνος σε άνθρωπο. Η υποκειμενική υπόσταση του εγκλήματος θα πρέπει να επικαλύπτει την αντικειμενική υπόσταση στο σύνολο της. Δηλαδή, από την συνδυασμένη εφαρμογή των Άρθρων 18 και 26 ΠΚ, αρκεί δόλος οποιοδήποτε βαθμού (ενν. ότι αρκεί και ενδεχόμενος δόλος). Προσοχή όμως στο εξής σημείο: Αν δεν υπάρχει δόλος σ’ ένα από τα στοιχεία της αντικειμενικής υπόστασης αλλά αμέλεια τότε δεν νοείται η εφαρμογή της παρ. 1 του Άρθρου 290Α ΠΚ αλλά της παρ. 2 του Άρθρου 290Α ΠΚ όπου και τυποποιείται αυτοτελώς τούτο το έγκλημα όταν τελείται από αμέλεια.

 

  1. Τέλος, το τέταρτο εδάφιο προβλέπει ως αντικειμενικό στοιχείο του εγκλήματος την οδήγηση οχήματος σε λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.). Σημειωτέον, πως η οδήγηση στην λωρίδα έκτακτης ανάγκης απαγορεύεται σε όλα τα οχήματα. Επιτρέπεται μόνον στα οχήματα επείγουσας ανάγκης, δηλαδή το ΕΚΑΒ, την Πυροσβεστική και την Τροχαία καθώς και στα ειδικά οχήματα οδικής ασφάλειας και συντήρησης των αυτοκινητοδρόμων και οδών ταχείας κυκλοφορίας. Η στάση στην λωρίδα έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να γίνεται αποκλειστικά και μόνο σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Όπως αναφέρθηκε και αμέσως παραπάνω η αντικειμενική υπόσταση του εγκλήματος δεν τελειώνει εδώ αλλά θα πρέπει από την πράξη να μπορεί να προκύψει κίνδυνος σε ξένα πράγματα ή κίνδυνος σε άνθρωπο. Τέλος, η υποκειμενική υπόσταση του εγκλήματος αναζητάται και εντοπίζεται με τον ίδιο τρόπο όπως περιγράφηκε αμέσως παραπάνω.

 

IV. Επίλογος

Η διαβούλευση για την τροποποίηση του Άρθρου 290Α ΠΚ παρουσιάζεται ιδιαίτερα αυστηρή και προβληματική. Δεν πρέπει να λησμονείται πως το ποινικό δίκαιο πρέπει να λειτουργεί ως έσχατο καταφύγιο για την τιμώρηση αντικοινωνικών συμπεριφορών. Ήδη σε διοικητικό επίπεδο με το Άρθρο 103 ΚΟΚ το θέμα της επικίνδυνης οδήγησης αντιμετωπίζεται με την επιβολή διοικητικών προστίμων αλλά και αφαίρεση της άδειας οδήγησης.Δεν αποτελεί πάντα βέλτιστη λύση η τυποποίησης μιας πράξης ως εγκλήματος για την επίλυση του προβλήματος. Ο ποινικός νομοθέτης θα πρέπει να λαμβάνει υπόψιν και την ανθρώπινη συμπεριφορά σε καθημερινή βάση και να την αξιολογεί. Όλοι μας, μια φόρα στην ζωή μας θα πιάσαμε τον εαυτό μας να πράττει κάτι αντίστοιχο. Δεν είναι δυνατόν να είμαστε όλοι εγκληματίες!

 

Υστερόγραφο: Η παρούσα και συμπερασματική σκέψη λαμβάνει υπόψιν και την ίδια φύση του εγκλήματος ως κοινώς επικίνδυνου και την τιμώρηση του δράστη σ’ ένα χρονικά πρωθύστερο σημείο που ακόμα δεν έχει προκύψει ο κίνδυνος αφού λάβουμε υπόψιν και την αρχή της αναλογικότητας, η οποία απορρέει από το Άρθρο 25 του Συντάγματος.  

 

Για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με αυτοκινητιστικά ατυχήματα μπορείτε να επικοινωνήσετε με τη Δικηγορική Εταιρία NEWLAW τηλεφωνικά στο  2310 551 501 ή μέσω email στο newlaw @ newlaw.gr.

 

[1] Βλ. αναλυτικά Μ. Καϊάφα-Γκμπάντι, Κοινώς Επικίνδυνα Εγκλήματα, , (Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Σάκκουλας 2004), γ’ έκδοση, σ. 69 επ.

 

φωτογραφία: Floris - Pixabay

Τα πιο διαβασμενα